2014. évi XI. törvény

a rezsicsökkentéssel és a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos egyes törvények módosításáról  [LÁBJEGYZET_1]

1. A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény módosítása

1. § A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény (a továbbiakban: Fgytv.) 17/D. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) Az (1) bekezdésben meghatározott vállalkozás legalább egy fogyasztóvédelmi referenst köteles foglalkoztatni minden olyan megyében és a fővárosban, ahol
a) székhelyén, telephelyén vagy fióktelepén kiskereskedelmi tevékenységet folytat, továbbá
b) közszolgáltatási tevékenységet folytató, valamint törvény alapján ügyfélszolgálat működtetésére kötelezett vállalkozás esetén ügyfélszolgálattal rendelkezik.”
2. § Az Fgytv. 28. § (2) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A kérelmet a békéltető testület elnökéhez kell írásban benyújtani. Az írásos formának a 17/C. § szerinti módokon is eleget lehet tenni. A kérelemnek tartalmaznia kell)
„c) - ha a fogyasztó az illetékességet a 20. § (3) bekezdésére kívánja alapítani - a 20. § (1) és (2) bekezdése szerint illetékes békéltető testület helyett kérelmezett testület megjelölését,”
3. § Az Fgytv.
a) 16/A. § (5) bekezdésében a „kiskorúak” szövegrész helyébe a „tizennyolcadik életévüket be nem töltött személyek” szöveg,
b) 17/D. § (10) bekezdés a) és b) pontjában a „rendelkezésre” szövegrész helyébe a „rendelkezésére” szöveg,
c) 17/D. § (11) bekezdésében az „anyagát” szövegrész helyébe az „anyagát,” szöveg,
d) 17/D. § (13) bekezdésében a „működését, és” szövegrész helyébe a „működését és” szöveg,
e) 17/D. § (14) bekezdésében a „képesítési, bizonyítványt” szövegrész helyébe a „képesítési bizonyítványt” szöveg,
f) 17/D. § (15) bekezdés a) pontjában a „jelentkezzen és” szövegrész helyébe a „jelentkezzen, és” szöveg,
g) 1. mellékletében a „terület specifikus” szövegrész helyébe a „területspecifikus” szöveg, a „17/D. §-ában” szövegrész helyébe a „17/D. §-ában meghatározott” szöveg,
h) 1. melléklet 1.1.2.1. pont b) alpontjában a „panaszkezelés és ügyfélszolgálat” szövegrész helyébe a „panaszkezelési és ügyfélszolgálati” szöveg,
i) 1. melléklet 1.1.2.4. pont d)-f) alpontjában a „biztonsága” szövegrész helyébe a „biztonságossága” szöveg,
j) 1. melléklet 2. pontjában 1-5. sorában az „amelyből” szövegrész helyébe az „amely” szöveg,
k) 1. melléklet 2. pontjában 3. sorában az „elméleti. 10%” szövegrész helyébe az „elméleti, 10%” szöveg,
l) 1. melléklet 3. pont a) alpontjában a „végzettséggel, vagy” szövegrész helyébe a „végzettséggel rendelkezik,” szöveg
lép.

2. A társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény módosítása

4. § (1) A társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény (a továbbiakban: Tt.) 27/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„27/A. § (1) A társasház működésének, a társasház szerveinek és e szervek működésének törvényességi felügyeletét a jegyző látja el. A törvényességi felügyelet nem terjed ki az olyan ügyre, amelyben bírósági, hatósági eljárásnak van helye.
(2) A törvényességi felügyeletet gyakorló jegyző hivatalból ellenőrzi, hogy a társasház
a) alapító okirata, szervezeti-működési szabályzata és azok módosítása megfelel-e a jogszabályoknak,
b) működése, közgyűlési határozata megfelel-e a jogszabályoknak, az alapító okiratnak és szervezeti-működési szabályzatnak, és
c) működése megfelel-e a közgyűlési határozatokban foglaltaknak.
(3) A közös képviselő, illetve az intézőbizottság elnöke köteles a jegyzővel együttműködni, a jegyzőt a törvényességi felügyelet lefolytatásához szükséges dokumentumok rendelkezésre bocsátásával, valamint a helyszíni ellenőrzés során a helyszínen is segíteni.
(4) Ha a jegyző a működés (2) bekezdésbe ütközését állapítja meg, a társasházat felhívja a működés törvényességének helyreállítására. Ha a társasház a jegyző felhívása alapján a felhívástól számított 60 napon belül a működés törvényességét nem állítja helyre, a jegyző a működés törvényességének helyreállítására vonatkozó bírósági kötelezés érdekében a határidő eredménytelen elteltétől számított 30 napon belül bírósághoz fordulhat. A pert a társasház ellen kell megindítani és a polgári perrendtartásról szóló törvény általános szabályai szerint lefolytatni. A per a társasház címe szerinti járásbíróság hatáskörébe és illetékességébe tartozik.
(5) A bíróság a jegyző keresete alapján
a) megsemmisítheti a közgyűlés (2) bekezdés b) pontjába ütköző határozatát és szükség szerint új határozat meghozatalát rendelheti el,
b) a működés törvényességének helyreállítása érdekében összehívhatja a közgyűlést vagy arra a jegyzőt vagy a számvizsgáló bizottságot jogosíthatja fel, illetve
c) - ha a társasház működésének törvényessége a közös képviselő, illetve az intézőbizottság jogsértő magatartása miatt az a) vagy b) pont szerint nem biztosítható - százezertől ötmillió forintig terjedő, a jogsértés súlyával arányos bírság megfizetésére kötelezheti a közös képviselőt, illetve az intézőbizottság elnökét és tagjait.
(6) Ha a jegyző a keresetében az (5) bekezdés c) pontjának alkalmazását kéri, a pert a közös képviselővel, illetve az intézőbizottság elnökével és tagjaival szemben is meg kell indítani. Ha a társasház és a közös képviselő, illetve az intézőbizottság elnöke között érdekellentét áll fenn, a bíróság a társasház képviseletére hivatalból ügygondnokot rendel ki. A kiszabott bírság megfizetésében a társasházat helytállási kötelezettség nem terheli. A kiszabott bírság megfizetéséért az intézőbizottság elnökének és tagjainak felelőssége egyetemleges.”
(2) A Tt. 42. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Ha a közgyűlés határozata jogszabályba, az alapító okiratba vagy a szervezeti-működési szabályzatba ütközik vagy a kisebbség jogos érdekeinek lényeges sérelmével jár, bármely tulajdonostárs keresettel kérheti a bíróságtól a határozat érvénytelenségének megállapítását a határozat meghozatalától számított hatvan napon belül. Ha a határozat bírósági felülvizsgálatát a jegyző a 27/A. § (4) bekezdése szerinti keresetében kérte, a kereseteket bíróság a perek egyesítésével bírálja el.”
5. § A Tt. 1. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.

3. A lakásszövetkezetekről szóló 2004. évi CXV. törvény módosítása

6. § A lakásszövetkezetekről szóló 2004. évi CXV. törvény 1. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.

4. A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény módosítása

7. § (1) A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: VET) 144. § (1)-(2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A közcélú hálózathoz történő csatlakozással összefüggésben csatlakozási díjat kell fizetni. A csatlakozási díjak meghatározásának szempontjait, a csatlakozási díjak elemeit, valamint a csatlakozási díjak mértékét és alkalmazásának szabályait a Hivatal elnöke rendeletben állapítja meg. A rendelet kihirdetése és hatálybalépése között legalább 15 napnak el kell telnie.
(2) A csatlakozási díjat úgy kell megállapítani, hogy vegye figyelembe a csatlakozás érdekében hálózati beruházásra fordított összeg nagyságát, valamint az igények befolyásolásán keresztül segítse elő a legkisebb költség elvének érvényesülését, valamint figyelembe vegye a hálózatra később csatlakozott rendszerhasználók csatlakozásának hatásaiból származó előnyöket. A csatlakozási díj nem haladhatja meg a csatlakozások érdekében közvetlenül hálózati beruházásokra fordított összegek nagyságát.”
(2) A VET 144. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) A Hivatal az (1) bekezdésben meghatározott rendelet előkészítése során kikéri az érintett engedélyesek és a felhasználók reprezentatív érdekképviseleti szerveinek véleményét. A Hivatal a rendelet tervezetét az engedélyesek és a felhasználók reprezentatív érdekképviseleti szerveivel történő egyeztetést megelőzően a honlapján közzéteszi.”
8. § A VET 170. § (5) bekezdés 2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Felhatalmazást kap a Hivatal elnöke, hogy rendeletben állapítsa meg)
„2. a csatlakozási díjak meghatározásának szempontjait, a csatlakozási díjak elemeit, valamint a csatlakozási díjak mértékét és alkalmazásuk szabályait,”
9. § Hatályát veszti a VET 170. § (2) bekezdés 11. pontjában a „valamint csatlakozási díjak meghatározásának szempontjait és a díjak elemeit,” szövegrész.

5. A földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény módosítása

10. § (1) A földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény (a továbbiakban: GET) 108. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A földgázszállító vagy a földgázelosztó vezetékhez történő csatlakozásért vagy a korábban vásárolt kapacitást meghaladó többletkapacitásért csatlakozási díjat kell fizetni. A csatlakozási díjak meghatározásának szempontjait, a csatlakozási díjak elemeit, a csatlakozási díjakat és alkalmazásuk szabályait a Hivatal elnöke rendeletben állapítja meg. A csatlakozási díj általános forgalmiadó-fizetési kötelezettségére külön törvény rendelkezései irányadók.”
(2) A GET 108. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A Hivatal az (1) bekezdésben meghatározott elnöki rendelet előkészítése során kikéri az érintett engedélyesek és a felhasználók reprezentatív érdekképviseleti szerveinek véleményét. A Hivatal a rendelet tervezetét az engedélyesek és a felhasználók reprezentatív érdekképviseleti szerveivel történő egyeztetést megelőzően a honlapján közzéteszi.”
11. § A GET 133/A. § 2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Felhatalmazást kap a Hivatal elnöke, hogy rendeletben állapítsa meg)
„2. a csatlakozási díjak meghatározásának szempontjait, a csatlakozási díjak elemeit, a csatlakozási díjakat és alkalmazásuk szabályait,”
12. § A GET 127. § gy) pontjában a „csatlakozási díjakat” szövegrész helyébe a „csatlakozási díjak meghatározásának szempontjait, a csatlakozási díjak elemeit, a csatlakozási díjakat és alkalmazásuk szabályait” szöveg lép.
13. § Hatályát veszti a GET
a) 104/A. § (2) bekezdés b) pontja,
b) 133. § (1) bekezdés 2. pontjában a „valamint a csatlakozási díjak meghatározásának szempontjait és a csatlakozási díjak elemeit,” szövegrész.

6. A pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló 2009. évi LXXXV. törvény módosítása

14. § (1) A pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló 2009. évi LXXXV. törvény (a továbbiakban: Pft.) „Szerződés formai és tartalmi követelményei” alcíme a következő 14/A. §-sal egészül ki:
„14/A. § A pénzforgalmi szolgáltatási keretszerződésben a pénzforgalmi szolgáltató nem köthet ki olyan szerződési feltételt, amely alapján a vele szerződő fogyasztó számára a Magyarországon elhelyezett automata bankjegykiadó gépből készpénz-helyettesítő fizetési eszköz útján történő készpénzfelvétel fizetési műveleti értékhatárának felső mértékét napi százötvenezer forintnál alacsonyabb összegben egyoldalúan meghatározza.”
(2) A Pft. VII. Fejezete a következő 36/B. §-sal egészül ki:
„36/B. § A Magyarországon elhelyezett automata bankjegykiadó gépből készpénz-helyettesítő fizetési eszköz útján fizetési számláról történő készpénzfelvétel fizetési műveleti értékhatárának felső mértéke műveletenként hetvenötezer forintnál alacsonyabb összeg nem lehet.”
(3) A Pft. 66/B. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
„(5) A rezsicsökkentéssel és a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos egyes törvények módosításáról szóló 2014. évi XI. törvénnyel megállapított 14/A. §-t a rezsicsökkentéssel és a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos egyes törvények módosításáról szóló 2014. évi XI. törvény hatálybalépésekor fennálló szerződésekre is alkalmazni kell.”

7. A devizakölcsönök törlesztési árfolyamának rögzítéséről és a lakóingatlanok kényszerértékesítésének rendjéről szóló 2011. évi LXXV. törvény módosítása

15. § A devizakölcsönök törlesztési árfolyamának rögzítéséről és a lakóingatlanok kényszerértékesítésének rendjéről szóló 2011. évi LXXV. törvény (a továbbiakban: Dttv.) a következő 4/A. §-sal egészül ki:
„4/A. § (1) A pénzügyi intézmény - külön díj felszámítása nélkül - a gyűjtőszámlahitel tartozásról készített kimutatás keretében, a fizetési számlához vagy a devizakölcsön elszámolási számlához kapcsolódóan negyedévenként tájékoztatja a hiteladóst a mentesített követelésrész adott időszakra eső összegéről és a gyűjtőszámlahitelre vonatkozó hitelkeret-szerződés megkötésétől számított összegéről.
(2) A pénzügyi intézmény az (1) bekezdésben meghatározottakról a negyedévet követő hónap 30. napjáig - a rögzített árfolyam alkalmazási időszak záró időpontját követően a záró időpontot követő hónap 30. napjáig - postára adott levélben vagy más, a gyűjtőszámlahitelre vonatkozó hitelkeret-szerződésben meghatározott tartós adathordozón tájékoztatja a hiteladóst.
(3) Az (1) bekezdésben meghatározott tájékoztatást a 2. melléklet szerinti tartalommal, jól látható, egyértelműen elkülöníthető módon, bekeretezve, legalább a tájékoztató többi adatával megegyező méretben kell feltüntetni.
(4) A 2. mellékletben meghatározott szövegben az adott időszakot az időszak első és utolsó napjának feltüntetésével kell megjelölni.
(5) A pénzügyi intézmény - külön díj felszámítása nélkül - 2014. március 20-áig postára adott levélben vagy más, a devizakölcsön-szerződésben meghatározott tartós adathordozón tájékoztatást küld az árfolyamrögzítés lehetőségéről és lényeges jellemzőiről annak a hiteladósnak, aki jogosult gyűjtőszámlahitelre, de még nem kötött gyűjtőszámlahitelre vonatkozó hitelkeret-szerződést és nem kezdeményezte a gyűjtőszámlahitelre vonatkozó hitelkeret-szerződés megkötését.
(6) A pénzügyi közvetítőrendszer felügyeletével kapcsolatos feladatkörében eljáró Magyar Nemzeti Bank az e § tájékoztatásra vonatkozó rendelkezéseinek való megfelelést fogyasztóvédelmi eljárás keretében vizsgálja, azok megsértése esetén fogyasztóvédelmi eljárást folytat le.”
16. § A Dttv. a következő 15. §-sal egészül ki:
„15. § (1) E törvénynek a rezsicsökkentéssel és a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos egyes törvények módosításáról szóló 2014. évi XI. törvénnyel (a továbbiakban: Módtv3.) megállapított 4/A. §-át a Módtv3. hatálybalépésekor fennálló szerződésekre is alkalmazni kell.
(2) E törvénynek a Módtv3.-mal megállapított 4/A. § (1)-(4) bekezdése szerinti tájékoztatást a pénzügyi intézmény első alkalommal 2014. március 20-áig küldi meg a hiteladós részére.”
17. § A Dttv. az 1. melléklet szerinti 2. melléklettel egészül ki.

8. A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény módosítása

18. § A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény a következő 91/A. §-sal és 91/B. §-sal egészül ki:
„91/A. § (1) Ha a hulladékgazdálkodási közszolgáltató az általa nyújtott közszolgáltatást közbeiktatott személy vagy szerződéses kapcsolati lánc (a továbbiakban együtt: közvetített szolgáltatás) útján juttatja el a természetes személy ingatlanhasználó, illetve jogszabály alapján vele egy díjkategóriába tartozó személy (a továbbiakban együtt: rezsicsökkentésre jogosult) részére, legfeljebb a természetes személy ingatlanhasználóra a 91. §-ban meghatározott díjat alkalmazhatja.
(2) A közvetített szolgáltatásban részes közbenső szereplő az elszámolási időszakot megelőző hónap 10. napjáig a hulladékgazdálkodási közszolgáltató részére adatot szolgáltat, hogy az elszámolási időszakban milyen arányban oszlik meg a vele szerződéses kapcsolatban álló rezsicsökkentésre jogosult és más felhasználók között a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás díja. A hulladékgazdálkodási közszolgáltató ezen adatszolgáltatás alapján külön-külön számlát bocsát ki a közszolgáltatást közvetítő személy részére a rezsicsökkentésre jogosult és más felhasználók hulladékgazdálkodási közszolgáltatás díjáról. Ha az adatszolgáltatást a közvetített szolgáltatásban részes közbenső szereplő határidőben nem teljesíti, a hulladékgazdálkodási közszolgáltató csak egy, a díjcsökkentést nem tartalmazó számlát bocsát ki.
(3) A 91. §-ban meghatározott mértékű díjcsökkentés a (2) bekezdés szerint előírt adatszolgáltatás elmulasztása esetén is megilleti a rezsicsökkentésre jogosultat, melynek terhét a közszolgáltatást közvetített szolgáltatásként nyújtó személy viseli.
(4) A közszolgáltatást közvetített szolgáltatásként nyújtó személy az általa kibocsátott számlában legfeljebb a 91. §-ban meghatározott díjat alkalmazhatja.
(5) A közszolgáltatást közvetített szolgáltatásként nyújtó személy a (4) bekezdés szerint kibocsátott számlán szereplő fizetendő összeg vonatkozásában, annak kiküldésével egyidejűleg, egyértelműen, írásban köteles tájékoztatást nyújtani a rezsicsökkentésre jogosult részére az e § szerinti előírt díjcsökkentésről. A tájékoztatásban külön, összegszerűen fel kell tüntetni a rezsicsökkentés eredményeképpen jelentkező megtakarítás összegét az elszámolt időszak vonatkozásában, valamint összesítve az egyes törvényeknek a rezsicsökkentés végrehajtásával összefüggő módosításáról szóló 2013. évi CCXXXI. törvény hatályba lépését követő időszakban.
(6) A hulladékgazdálkodási közszolgáltató bármikor jogosult betekinteni a (2) bekezdés szerinti adatszolgáltatást megalapozó adatokba, számításokba, illetve az alkalmazott módszertanba.
(7) A (4) és az (5) bekezdésekben foglalt rendelkezések a fogyasztóvédelemről szóló törvény alkalmazásában fogyasztóvédelmi rendelkezés.
91/B. § (1) A hulladékgazdálkodási közszolgáltató legfeljebb a természetes személy ingatlanhasználóra a 91. §-ban meghatározott díjat alkalmazhatja
a) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény szerinti személyes gondoskodást nyújtó bentlakásos szociális intézmény és a támogatott lakhatás, valamint
b) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény szerinti gyermekek átmeneti otthona, családok átmeneti otthona, gyermekotthon, lakásotthon, utógondozó otthon és javítóintézet
esetében, ha a szolgáltatás után a fenntartó a központi költségvetésről szóló törvény szerinti támogatásban részesül.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt rendelkezés a fogyasztóvédelemről szóló törvény alkalmazásában fogyasztóvédelmi rendelkezés.”

9. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalról szóló 2013. évi XXII. törvény módosítása

19. § A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalról szóló 2013. évi XXII. törvény 12. § a) és b) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(A Hivatal elnöke)
„a) rendeletben megállapítja a villamos energia rendszerhasználati díjakat és alkalmazásuk szabályait, a villamos energiáról szóló törvény szerinti elosztók közötti kiegyenlítő fizetések mértékét, a villamos energia csatlakozási díjak meghatározásának szempontjait, a csatlakozási díjak elemeit, valamint a csatlakozási díjak mértékét és alkalmazásuk szabályait,
b) rendeletben megállapítja a földgáz rendszerhasználati díjakat, a földgázellátásról szóló törvény szerinti rendszerüzemeltető által nyújtott szolgáltatás minőségének a földgáz rendszerhasználati díjakon keresztül történő ösztönzésének szabályait, a nyújtott szolgáltatás minőségétől függően alkalmazható földgáz rendszerhasználati díjakat, valamint a földgáz rendszerhasználati díjak alkalmazásának feltételeit, a földgáz csatlakozási díjak meghatározásának szempontjait, a csatlakozási díjak elemeit, a csatlakozási díjakat és alkalmazásuk szabályait,”

10. A rezsicsökkentések végrehajtásáról szóló 2013. évi LIV. törvény módosítása

20. § A rezsicsökkentések végrehajtásáról szóló 2013. évi LIV. törvény (a továbbiakban: Rezsitörvény) 1. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény (a továbbiakban: Get.) 3. § 8. pontjában meghatározott egyetemes szolgáltatás keretében vételező, a Get. 3. § 47. pontjában meghatározott lakossági fogyasztók részére, az egyetemes szolgáltató által kibocsátott számlában a 2014. március 31-ét követő időszakban igénybe vett földgázszolgáltatás MJ-ban meghatározott mennyiségéért fizetendő összeg, valamint a szolgáltatás rendelkezésre állásáért fizetendő havi alapdíj együttes értéke nem haladhatja meg az azonos elosztói területen, az egyetemes szolgáltató által a 2013. november 1-jén alkalmazott díjak (beleértve a biztonsági készletezési díjat) alapján azonos hőmennyiségre, azonos számú hónapra, azonos körülmények között (azonos kedvezménymérték esetén) számított összeg 93,5%-át.”
21. § A Rezsitörvény 2. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: Vet.) 3. § 7. pontjában meghatározott egyetemes szolgáltatás keretében vételező, a Vet. 3. § 42. pontjában meghatározott lakossági fogyasztó részére, az egyetemes szolgáltató által kibocsátott számlában a 2014. augusztus 31-ét követő időszakban igénybe vett villamos energiáért fizetendő összeg nem haladhatja meg a 2013. november 1-jén alkalmazott díjak alapján azonos energia mennyiségre, azonos számú hónapra, azonos körülmények között (azonos árszabás mellett) számított összeg 94,3%-át.”
22. § A Rezsitörvény 3. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény (a továbbiakban: Tszt.) 3. § b) pontjában meghatározott díjfizető közül a lakossági díjfizető (a továbbiakban: lakossági díjfizető) és a Tszt. 3. § g) pont ga) alpontjában meghatározott lakossági felhasználó részére, a távhőszolgáltató által kibocsátott számlában a 2014. szeptember 30-át követő időszakra vonatkozóan meghatározott szolgáltatási egységre jutó, az igénybevett távhőszolgáltatásért fizetendő összeg nem haladhatja meg a 2013. november 1-jén alkalmazott díjtételek alapján, ugyanazon feltételekkel (fogyasztás, légtérfogat stb.) számított összeg 96,7%-át.”
23. § A Rezsitörvény a következő 4/A. §-sal és 4/B. §-sal egészül ki:
„4/A. § (1) Ha a víziközmű-szolgáltató az általa nyújtott közszolgáltatást közbeiktatott személy vagy szerződéses kapcsolati lánc (a továbbiakban együtt: közvetített szolgáltatás) útján juttatja el a lakossági felhasználó, illetve jogszabály alapján vele egy díjkategóriába tartozó személy (a továbbiakban együtt: rezsicsökkentésre jogosult) részére, legfeljebb a 4. § (1) bekezdésben meghatározott díjat alkalmazhatja.
(2) A közvetített szolgáltatásban részes közbenső szereplő a fogyasztásmérő leolvasásával egyidejűleg a víziközműszolgáltató részére adatot szolgáltat, hogy az elszámolási időszak fogyasztása milyen arányban oszlik meg a vele szerződéses kapcsolatban álló rezsicsökkentésre jogosult és más felhasználók között. A víziközmű-szolgáltató ezen adatszolgáltatás alapján külön-külön számlát bocsát ki a víziközmű-szolgáltatást közvetítető személy részére a rezsicsökkentésre jogosult és más felhasználók víziközmű-szolgáltatási díjáról. Ha az adatszolgáltatást a közvetített szolgáltatásban részes közbenső szereplő határidőben nem teljesíti, a víziközmű-szolgáltató csak egy, a díjcsökkentést nem tartalmazó számlát bocsát ki.
(3) A 4. § (1) bekezdésben meghatározott mértékű díjcsökkentés a (2) bekezdés szerinti adatszolgáltatás elmulasztása esetén is megilleti a rezsicsökkentésre jogosultakat, melynek terhét a víziközmű-szolgáltatást közvetített szolgáltatásként nyújtó személy viseli.
(4) A közvetített szolgáltatásban részes közbenső szereplő az általa kibocsátott számlában legfeljebb a 4. § (1) bekezdésben meghatározott díjat alkalmazhatja.
(5) A közvetített szolgáltatásban részes közbenső szereplő a (4) bekezdés szerint kibocsátott számlán szereplő fizetendő összeg vonatkozásában, annak kiküldésével egyidejűleg, egyértelműen, írásban köteles tájékoztatást nyújtani a rezsicsökkentésre jogosult részére az e § szerinti díjcsökkentésről. A tájékoztatásban külön, összegszerűen fel kell tüntetni a rezsicsökkentés eredményeképpen jelentkező megtakarítás összegét az elszámolt időszak vonatkozásában, valamint összesítve az egyes törvényeknek a rezsicsökkentés végrehajtásával összefüggő módosításáról szóló 2013. évi CCXXXI. törvény hatályba lépését követő időszakban.
(6) A víziközmű-szolgáltató bármikor jogosult betekinteni a (2) bekezdés szerinti adatszolgáltatást megalapozó adatokba, számításokba, illetve az alkalmazott módszertanba.
4/B. § A víziközmű-szolgáltató legfeljebb a 4. § (1) bekezdésében meghatározott díjat alkalmazhatja
a) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény szerinti személyes gondoskodást nyújtó bentlakásos szociális intézmény és a támogatott lakhatás, valamint
b) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény szerinti gyermekek átmeneti otthona, családok átmeneti otthona, gyermekotthon, lakásotthon, utógondozó otthon és javítóintézet
esetében, ha a szolgáltatás után a fenntartó a központi költségvetésről szóló törvény szerinti támogatásban részesül.”
24. § Hatályát veszti a Rezsitörvény 4. § (4) bekezdése.

11. A Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény módosítása

25. § A Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény 76. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:
„(7) A kiszabható bírság alsó határa a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló 2009. évi LXXXV. törvény 14/A. §-ában, 36/A. § (1)-(3) bekezdésében és 36/B. §-ában a pénzforgalmi szolgáltató számára előírt kötelezettség megszegése, elkerülése, elmulasztása, késedelmes vagy hiányos teljesítése esetén ötszázmillió forint.”

12. Az egységes közszolgáltatói számlaképről szóló 2013. évi CLXXXVIII. törvény módosítása

26. § Az egységes közszolgáltatói számlaképről szóló 2013. évi CLXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Számlaképtv.) 8. §-a a következő (8) bekezdéssel egészül ki:
„(8) Az 1-12. melléklet első oldalán a címzés feltüntetésének keretezése nem kötelező formai eleme a számlaképnek.”
27. § A Számlaképtv. a következő 10/A. §-sal egészül ki:
„10/A. § (1) A fogyatékos személy (e § alkalmazásában a továbbiakban: fogyasztó) írásbeli kérelmére az eredeti számla mellett a villamos energia és a földgáz egyetemes szolgáltató a fogyasztó választása alapján köteles
a) Braille-írással nyomtatott,
b) akadálymentes formátumú elektronikus vagy
c) könnyen érthető elektronikus
számlát (a továbbiakban: akadálymentes számla) - az eredeti számlával azonos adattartalommal - kiállítani és a fogyasztó számára az eredeti számlával egyidejűleg továbbítani.
(2) Az (1) bekezdés szerinti kérelemben fel kell tüntetni, hogy a kérelem az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 5. § (1) bekezdés a) pontja szerinti hozzájárulásának minősül a fogyasztó - az akadálymentes számla elkészítéséhez szükséges - adatainak kezeléséhez.
(3) A számlaképre vonatkozóan e törvényben meghatározott formai előírások mellőzhetőek az akadálymentes számla kiállítása során.
(4) E § alkalmazásában fogyatékos személy az, aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény 4. § a) pontja szerinti fogyatékos személy.”
28. § A Számlaképtv. 10/A. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A fogyatékos személy (e § alkalmazásában a továbbiakban: fogyasztó) írásbeli kérelmére az eredeti számla mellett a villamos energia és a földgáz egyetemes szolgáltató, valamint a villamos energia és a földgázelosztó az egyetemes szolgáltatásra jogosult felhasználó, a távhőszolgáltató, a víziközmű-szolgáltató és a hulladékgazdálkodási közszolgáltató a fogyasztó választása alapján köteles
a) Braille-írással nyomtatott,
b) akadálymentes formátumú elektronikus vagy
c) könnyen érthető elektronikus
számlát (a továbbiakban: akadálymentes számla) - az eredeti számlával azonos adattartalommal - kiállítani és a fogyasztó számára az eredeti számlával egyidejűleg továbbítani.”
29. § A Számlaképtv. a következő 14. §-sal egészül ki:
„14. § Felhatalmazást kap a Kormány, hogy az akadálymentes számla kibocsátásának részletes szabályait rendeletben állapítsa meg.”
30. § A Számlaképtv.
a) 2. melléklete a 4. melléklet szerint,
b) 3. melléklete az 5. melléklet szerint,
c) 4. melléklete a 6. melléklet szerint,
d) 5. melléklete a 7. melléklet szerint,
e) 6. melléklete a 8. melléklet szerint,
f) 7. melléklete a 9. melléklet szerint,
g) 8. melléklete a 10. melléklet szerint,
h) 9. melléklete a 11. melléklet szerint,
i) 10. melléklete a 12. melléklet szerint
módosul.
31. § A Számlaképtv.
a) 8. § (1) bekezdésében a „betűtípussal köteles” szövegrész helyébe a „betűtípussal, a címzést Arial betűtípussal köteles” szöveg,
b) 1. mellékletében az „** A rezsicsökkentés a lakossági fogyasztókat a bruttó számlaérték alapulvételével illeti meg” szövegrész helyébe az „** A rezsicsökkentés a fogyasztókat a 2012. december 1-jén hatályos árképzés szerinti bruttó számlaérték alapulvételével illeti meg, a tétel a már csökkentett összeget tartalmazza” szöveg, a „díjak alkalmazására” szövegrész helyébe a „díjak vagy díjelemek alkalmazására” szöveg, a „díjakat külön sorban kell feltüntetni” szövegrész helyébe a „díjakat, díjelemeket külön sorban kell feltüntetni a díjelemek megnevezésével” szöveg,
c) 2. melléklet 4. pont 4.10. alpontjában a „tarifák” szövegrész helyébe a „díjak vagy díjelemek” szöveg, a „díjakat” szövegrész helyébe a „díjakat, díjelemeket” szöveg, a „feltüntetni” szövegrész helyébe a „feltüntetni a díjelemek megnevezésével” szöveg,
d) 11. mellékletében az „*A rezsicsökkentés az arra jogosultakat a bruttó számlaérték alapulvételével illeti meg.”” szövegrész helyébe az „* A rezsicsökkentés a fogyasztókat a 2012. április 14. napján alkalmazott díj figyelembevételével meghatározott bruttó számlaérték alapulvételével illeti meg, a tétel a már csökkentett összeget tartalmazza” szöveg
lép.

13. Hatályba léptető rendelkezések

32. § (1) Ez a törvény - a (2)-(7) bekezdésben meghatározott kivételekkel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A 25. § az e törvény kihirdetését követő harmincegyedik napon lép hatályba.
(3) A 20. § 2014. április 1-jén lép hatályba.
(4) A 27. § 2014. augusztus 1-jén lép hatályba.
(5) A 21. § 2014. szeptember 1-jén lép hatályba.
(6) A 7-13. §, 19. §, 22. § és 33. § 2014. október 1-jén lép hatályba.
(7) A 28. § 2015. augusztus 1-jén lép hatályba.

14. Az Alaptörvény sarkalatosságra vonatkozó követelményének való megfelelés

33. § A 19. § az Alaptörvény 23. cikke alapján sarkalatosnak minősül.

[LÁBJEGYZET_1] A törvényt az Országgyűlés a 2014. február 6-i ülésnapján fogadta el.