1996. évi XIV. törvény

a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1996. évi költségvetéséről  [LÁBJEGYZET_1]

Az Országgyűlés az államháztartásról szóló, többször módosított 1992. évi XXXVIII. törvény 86. §-a alapján - a társadalombiztosítás pénzügyi alapjairól és azok 1993. évi költségvetéséről szóló, többször módosított 1992. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban: AT.) rendelkezéseire figyelemmel - a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1996. évi költségvetéséről a következő törvényt alkotja:

I. Fejezet

A NYUGDÍJBIZTOSÍTÁSI ALAP KÖLTSÉGVETÉSE

A főösszegek

1. § (1) Az Országgyűlés a Nyugdíjbiztosítási Alap (a továbbiakban: Ny. Alap) 1996. évi költségvetését 574 188 millió forint bevételi, 590 441 millió forint kiadási előirányzattal, 16 253 millió forint hiánnyal állapítja meg.
(2) Az Ny. Alap költségvetésének mérlegét, a törvény 1. számú melléklete tartalmazza.
(3) Az Ny. Alap hiányának rendezésére az 1996. évi központi költségvetés zárszámadásában kerül sor.

A bevételek részletezése

2. § (1) A járulékbevételek előirányzatának együttes összege 515 269 millió forint, amelyből 17 222 millió forint a kintlévőségek 1996. évi behajtásából származó járulékbevétel, 13 812 millió forint a rendkívüli járulékbehajtásból származó járulékbevétel, 484 235 millió forint a rendszeres járulékbevétel. A rendszeres járulékbevételek összegéből a munkáltatói nyugdíjbiztosítási járulékbevétel 391 099 millió forint, ebből az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Részvénytársaság (a továbbiakban: ÁPV Rt.) tulajdonosi körébe tartozó vállalatoktól származó járulékbevételi többlet összege 2300 millió forint, az egyéni nyugdíjjárulék befizetés 80 874 millió forint, a munkanélküliek ellátása után fizetett nyugdíjbiztosítási járulék 8362 millió forint, a munkanélküli járadék és a pályakezdők munkanélküli segélye után fizetett nyugdíjjárulék 2300 millió forint. Az egyes szociális ellátások után fizetett nyugdíjbiztosítási járulék 1600 millió forint, melyből 1340 millió forint a települési önkormányzatok által fizetett járulék, 260 millió forint az egyházi személyek járulékfedezete.
(2) A társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevételek előirányzata 14 064 millió forint, amelyből a késedelmi pótlék és a rendbírság 13 764 millió forint, 300 millió forint a jogalap nélküli kifizetések visszatérítésének és egyéb várható bevételeknek az összege.
(3) A kamat- és egyéb hozambevételek előirányzata 3000 millió forint. Az AT. 7. §-ának (3) bekezdésének rendelkezését 1996-ban nem kell alkalmazni.
(4) Az AT. 7. §-ának (4) bekezdése alapján 1160 millió forint a Lakásfedezeti kötvény 1996. évi megtérülésének bevonásából származó bevétel.
(5) A működési célú bevételek előirányzata 720 millió forint. Ebből a nem az Ny. Alapból finanszírozott ellátásokra a Magyar Köztársaság 1996. évi költségvetéséről szóló 1995. évi CXXI. törvény (a továbbiakban: Ktv.) XI. fejezet, 10. cím, 4. alcím, 5. kiemelt előirányzat költségtérítésének előirányzata 420 millió forint, az egyéb szervek térítése, illetve a saját működési bevétel előirányzata 300 millió forint.
(6) Az AT. 3. §-ának (5) bekezdése szerint az Alapok egymás részére az általuk finanszírozott pénzbeli ellátások tényleges kiadásaival arányos járulékátadást eszközölnek. A pénzbeli egészségbiztosítási ellátások után az Egészségbiztosítási Alaptól (a továbbiakban: E. Alap) átvett járulék előirányzata 39 975 millió forint (az E. Alap 131 066 millió forint pénzbeli ellátási kiadásának az Ny. Alap nyugdíjellátásainak fedezetére meghatározott járulékmérték szerinti százaléka).

A kiadások részletezése

3. § (1) Az AT. 4. §-ának (1) bekezdésében meghatározott nyugellátások kiadásainak előirányzata 510 917 millió forint.
(2) Az ellátások megállapításával és folyósításával összefüggésben felmerült, ténylegesen kimutatható postaköltség, bankköltség és útiköltség-térítés előirányzata 2600 millió forint.
(3) Az (1)-(2) bekezdésben meghatározott, esedékessé vált kifizetéseket - ideértve a mindenkor hatályos törvény szerint szükségessé váló nyugdíjemeléseket is - akkor is teljesíteni kell, ha ennek következtében az ott megjelölt előirányzatok fölé emelkednek a kiadások.
(4) A működésre fordított kiadás előirányzata 9974 millió forint, amelyből 720 millió forint a 2. § (5) bekezdése szerinti működési célú bevételekből teljesített kiadás. A működési kiadások előirányzatából
a) a folyamatos működési kiadásokra 7381 millió forint,
b) az ellenőrzési tevékenység ösztönzésére 50 millió forint,
c) az informatikai fejlesztés kiadásaira 840 millió forint,
d) a beruházási kiadásokra 1343 millió forint,
e) az adatszolgáltatási és nyilvántartási kötelezettségekkel kapcsolatos feladatokra 360 millió forint
fordítható.
(5) Ha a (4) bekezdés c)-e) pontjai alatti tényleges kiadás kevesebb mint az előirányzat, azt megtakarításként más célra nem lehet felhasználni.
(6) A vagyongazdálkodással kapcsolatos ráfordítások előirányzata 100 millió forint.
(7) A nyugdíjkiadások után az E. Alapnak átadott járulék előirányzata 65 397 millió forint (az Ny. Alap 510 917 millió forint ellátási kiadásának az E. Alap természetbeni ellátásainak fedezetére meghatározott járulékmérték szerinti százaléka).
(8) Az egymás számára végzett, illetve a közös érdekeltségű feladatok ráfordításigényének együttes figyelembevétele alapján az E. Alapnak átadott rendszeres járulékok összege 1453 millió forint.
(9) A Világbanki Program tényleges kiadásainak mértékéig a Kormány egyetértésével a (4) bekezdés előirányzata túlléphető.
(10) A Fővárosi és Pest Megyei Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság elhelyezését az ingyenes állami vagyonjuttatás keretében - megállapodás alapján - legkésőbb 1996. június 30-ig átadásra kerülő ingatlan(ok) útján kell biztosítani.

Működési költségvetés

4. § (1) A működési költségvetés bevételi előirányzata 9974 millió forint.
(2) A működési kiadás 9974 millió forint összegéből
a) 938 millió forint a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzatnál és az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóságnál, 3604 millió forint a Területi Nyugdíjbiztosítási Igazgatóságoknál, 1532 millió forint a Nyugdíjfolyósító Igazgatóságnál felhasználható összeg;
b) a központosított kiadási előirányzat 3900 millió forint, ebből 1995 millió forint központosított intézményi előirányzat, 1905 millió forint a nyugdíjbiztosítási célfeladatok előirányzata;
c) az a) és b) pontok alatti kiadások előirányzatai tartalmazzák az igazgatási szerveknél ellátott, az egészségbiztosítás céljait szolgáló feladatok (korhatár alatti rokkantsági és baleseti nyugellátások megállapítása és folyósítása), valamint a közös érdekeltségű feladatok (a biztosítottak bejelentésének, a járulékbevallási, -befizetési kötelezettség teljesítésének, az ezzel kapcsolatos nyilvántartási, adatszolgáltatási feladatok ellátásának szakellenőrzése) végzéséhez szükséges kiadásokat.
(3) A működési költségvetés mérlegét a törvény 2. számú melléklete tartalmazza.

Vegyes rendelkezések

5. § (1) A nyugdíjbiztosítás által folyósított, nem nyugdíjbiztosítási finanszírozású ellátások kiadásait a törvény 3. számú melléklete tartalmazza.
(2) Az Ny. Alap tartalékainak alakulását a törvény 4. számú melléklete tartalmazza.

II. Fejezet

AZ EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁSI ALAP KÖLTSÉGVETÉSE

A főösszegek

6. § (1) Az Országgyűlés az E. Alap 1996. évi költségvetését 489 489 millió forint bevételi, 491 046 millió forint kiadási előirányzattal, 1557 millió forint hiánnyal állapítja meg.
(2) Az E. Alap költségvetésének mérlegét a törvény 5. számú melléklete tartalmazza.
(3) Az E. Alap hiányának rendezésére az 1996. évi központi költségvetés zárszámadásában kerül sor.

A bevételek részletezése

7. § (1) A járulékbevételek együttes összege 392 068 millió forint, amelyből 12 778 millió forint a kintlévőségek 1996. évi behajtásából származó járulékbevétel, 10 271 millió forint a rendkívüli járulékbevétel, 369 019 millió forint a rendszeres járulékbevétel. A központi költségvetés által - a többször módosított, a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény (a továbbiakban: T.) 119. §-ában megállapított járulékfizetési kötelezettsége alapján - az 1996-ban fizetett járulékbevétel 12 000 millió forint. A rendszeres járulékbevételek összegéből 293 713 millió forint munkáltatói egészségbiztosítási járulék, ebből 1700 millió forint az ÁPV Rt. tulajdonosi körébe tartozó vállalatoktól származó járulékbevételi többlet összege, 55 184 millió forint az egyéni egészségbiztosítási járulék, 6622 millió forint a munkanélküli ellátás után fizetett egészségbiztosítási járulék, 1500 millió forint a baleseti járulék, 12 000 millió forint a munkáltatói táppénz-hozzájárulás.
(2) A terhesgondozásnak az E. Alap kiadásai között kimutatott, de 1993-tól a központi költségvetést terhelő kiadásaira a központi költségvetéstől átvett összeg 2500 millió forint.
(3) A társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevételek összege 14 441 millió forint. Ebből 10 211 millió forint a késedelmi pótlék és a rendbírság összege, 2200 millió forint a baleseti megtérítés és egyéb kártérítések megtérítésének összege, 700 millió forint a terhességmegszakítás egyéni térítési díja, 800 millió forint az E. Alap által e feladattal kapcsolatban 1995-ben megelőlegezett költségek 1996. évi - a magzati élet védelméről szóló 1992. évi LXXIX. törvény 16. §-ának (3) bekezdésében meghatározott - központi költségvetési megtérítése. Az egyéb bevételek 500 millió forint összegű előirányzata tartalmazza a különféle okokból visszaérkezett ellátások, támogatások összegét.
(4) A kamat- és egyéb hozambevételek összege 600 millió forint. Az AT. 7. §-a (3) bekezdésének rendelkezését 1996-ban nem kell alkalmazni.
(5) Az E. Alapot az AT. 3. §-a (5) bekezdésének a) pontjában foglalt rendelkezés alapján megillető bevétel - a nyugdíjkiadások után a természetbeni egészségbiztosítási ellátások fedezetére átvett járulék - előirányzata 65 397 millió forint. (Az Ny. Alap 510 917 millió forint nyugdíjkiadásainak az E. Alap természetbeni ellátásainak fedezetének meghatározott járulék mérték szerinti százaléka.)
(6) A működési célú bevétel 1060 millió forint, amely a családi pótlék és más ellátások folyósítási kiadásainak 980 millió forint összegű, a központi költségvetés általi megtérítéséből és az intézmények saját folyó bevételeinek 80 millió forint nagyságú összegéből származik.
(7) Az egymás számára végzett, illetve a közös érdekeltségű feladatok végzésére az Ny. Alaptól átvett rendszeres járulék előirányzata 1453 millió forint.

A kiadások részletezése

8. § (1) A gyógyító-megelőző ellátásokra fordítható kiadások előirányzata (ideértve az egészségügyi dolgozók 1996. évi esedékes béremelésének a fedezetét is) - a felújítások, beruházások nélkül - 217 500 millió forint. E kiadások részletezését a törvény 6. számú melléklete tartalmazza.
(2) A gyógyszerek fogyasztói árának társadalombiztosítási támogatására fordított kiadás előirányzata 72 000 millió forint, amelyből 400 millió forint a sclerosis multiplexben szenvedő betegek gyógyszerellátásának előirányzata, a gyógyászati segédeszközök árának társadalombiztosítási támogatására fordított kiadás előirányzata 11 500 millió forint, 800 millió forint a vérzékenység gyógykezelésére szolgáló kiadás előirányzata.
(3) A gyógyfürdő-szolgáltatás kiadásainak előirányzata 750 millió forint, az anyatejellátás kiadásainak előirányzata 200 millió forint.
(4) Az E. Alapot terhelő nyugellátások (korhatár alatti rokkant és baleseti ellátások) előirányzata 77 066 millió forint.
(5) A terhességi-gyermekágyi segély kiadásainak összege 9500 millió forint.
(6) A táppénzkiadás előirányzata 42 800 millió forint.
(7) Az egyéb betegségi ellátások együttes előirányzata 3050 millió forint. Ebből a betegséggel kapcsolatos segélyek 800 millió forint összegű előirányzatából 420 millió forint a javasolt külföldi gyógykezelés kiadásaira fordítható összeg, 120 millió forint a külföldi sürgősségi gyógykezelés költségeinek megtérítése, 10 millió forint a nemzetközi egyezményekből eredő kiadások előirányzata, 250 millió forint a rendkívüli szociális támogatás előirányzata, a kártérítési járadék összege 900 millió forint, az utazási költségtérítés 1350 millió forint.
(8) Az E. Alapot terhelő postaköltség, bankköltség, behajtási-végrehajtási költség és egyéb kiadások előirányzata 1500 millió forint, a társadalombiztosítási kifizetőhely fenntartóját megillető költségtérítés előirányzata 500 millió forint.
(9) A kamat- és egyéb hozambevételekkel kapcsolatban felmerülő kiadások előirányzata 5 millió forint.
(10) Az AT. 3. §-a (5) bekezdésének b) pontjában foglalt rendelkezés alapján a pénzbeli egészségbiztosítási ellátások után az Ny. Alapnak átadott járulék előirányzata 39 975 millió forint. (Az E. Alap 131 066 millió forint pénzbeli ellátási kiadásának az Ny. Alap ellátásainak fedezetére meghatározott járulékmérték szerinti százaléka.)
(11) A (2)-(10) bekezdésben meghatározott, esedékessé váló kifizetéseket akkor is teljesíteni kell, ha ennek következtében az ott megjelölt előirányzatok fölé emelkednek a kiadások.
(12) A működésre fordított kiadás előirányzata 13 900 millió forint, amelyből 1060 millió forint a 7. § (6) bekezdése szerinti működési célú bevételekből teljesített kiadás. A működési kiadások előirányzatából
a) a folyamatos működési kiadásokra 11 980 millió forint,
b) a behajtási tevékenységet végző igazgatási szervek hatékonyabb működéséhez szükséges feltételek megteremtésére, illetve anyagi ösztönzésére 400 millió forint,
c) a működési célú informatikai fejlesztés 400 millió forint,
d) beruházási kiadásokra, a Fővárosi és Pest Megyei Egészségbiztosítási Pénztár elhelyezésének részleges megoldására 876 millió forint,
e) az egészségbiztosítási kiadások takarékos és hatékony felhasználását segítő ellenőrzési rendszerek (vény- és táppénz-ellenőrzési rendszer, jogosultság ellenőrzésére hivatott rendszer) fejlesztésére 244 millió forint
fordítható.
(13) Ha a (12) bekezdés c)-e) pontja szerinti tényleges kiadás kevesebb mint az előirányzat, azt megtakarításként más célra nem lehet felhasználni.
(14) A Világbanki Program tényleges kiadásainak mértékéig a Kormány egyetértésével a (12) bekezdés előirányzata túlléphető.

Működési költségvetés

9. § (1) A működési költségvetés bevételi előirányzata 13 900 millió forint.
(2) A működési kiadások 13 900 millió forint összegéből
a) az Egészségbiztosítási Önkormányzat és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár kiadási előirányzata 2994 millió forint, 12 millió forint a Területi Egészségbiztosítási Bizottságok, 9455 millió forint a Megyei és Ágazati Egészségbiztosítási Pénztárak kiadási előirányzata, az Országos Orvosszakértői Intézet kiadási előirányzata 639 millió forint;
b) a központosított előirányzatok összege 800 millió forint.
(3) A működési költségvetés mérlegét a törvény 7. számú melléklete tartalmazza.

Vegyes rendelkezések

10. § (1) Az egészségbiztosítás által folyósított, de nem egészségbiztosítási finanszírozású ellátások kiadásait és azok megtérítéseit a törvény 8. számú melléklete tartalmazza.
(2) Az E. Alap tartalékainak alakulását a törvény 9. számú melléklete tartalmazza.

III. Fejezet

A TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁSI ALRENDSZER ÖSSZEVONT KÖLTSÉGVETÉSÉT ÉRINTŐ RENDELKEZÉSEK

11. § Az egymás számára végzett, illetve a közös érdekeltségű feladatok ráfordításigényének együttes figyelembevétele alapján, ezen kiadások fedezetéül az Ny. Alap rendszeres járulékbevételeinek 0,3 százaléka az E. Alap bevételét képezi.
12. § Az Ny. Alap és az E. Alap nyugdíjkiadási előirányzatának együttes összegéből az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság (igazgatási szervei) különös méltánylást érdemlő esetben nyugellátás - ideértve az öregségi korhatárt el nem érő rokkantsági nyugdíjakat is - szociális rászorultságot is figyelembe vevő megállapítására, illetve emelésére [a T. 13. §., 89/1990. (V. 1.) MT rendelet 14. §-ának (2)-(3) bekezdése] 450 millió forintot, egyszeri szociális segélyekre pedig 150 millió forintot használhat fel.
13. § (1) A társadalombiztosítási alrendszernek az Ny. Alap és az E. Alap költségvetése összegezéséből - a halmozódások kiküszöbölésével - adódó bevételi főösszege 956 852 millió forint, kiadási főösszege 974 662 millió forint, hiánya 17 810 millió forint.
(2) A társadalombiztosítási alrendszer összevont költségvetési mérlegét a törvény 10. számú melléklete tartalmazza.
(3) A társadalombiztosítási alrendszer költségvetési hiányát az 1. § (3) és a 6. § (3) bekezdéseiben előírtak szerint kell rendezni.

IV. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

14. § (1) Az AT. 4. §-a (3) bekezdésének a)-c) pontjai helyébe a következő rendelkezés lép:
[(3) A kiadások fedezetét a következő bevételek képezik:]
„a) a társadalombiztosításhoz befolyt munkáltatói járulékok 57,65%-ának (a társadalombiztosítási járulékon - 42,5% - belül a nyugdíjbiztosítási járulék - 24,5% - részarányának), a gyermeknevelési támogatás és az ápolási díj utáni 24,5%-os mértékű nyugdíjbiztosítási járulék teljes összegének, a munkanélküli járadék, a pályakezdők munkanélküli segélye, továbbá a gyermeknevelési támogatás és az ápolási díj utáni 6%-os mértékű nyugdíjjárulék teljes összegének, valamint az egyéni járulékok 60%-ának (a biztosított által fizetett járulékok együttes mértékének - 10% - belül a nyugdíjjárulék - 6% - részarányának) a Nyugdíjbiztosítási Alaphoz történő átutalásával realizálódó munkáltatói nyugdíjbiztosítási járulék és egyéni nyugdíjjárulék;
b) egyéb járulék, ideértve az egyházi személyként és szerzetesrendi tagként szerzett szolgálati idő nyugdíjköltségeinek fedezetére a központi költségvetés által fizetett járulékot;
c) a társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevételek közül
ca) a Nyugdíjbiztosítási Alapból fizetett - jogalap nélküli felvétel vagy más ok miatt -, visszaérkezett, bevételként elszámolt összegek teljes egészében;
cb) az egyéb tételek - ide nem értve a terhességmegszakítással kapcsolatos egyéni térítési díj és központi költségvetési térítés, baleseti megtérítés, egyéb kártérítések megtérítésének összegét -, valamint, eltérő rendelkezés hiányában a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak éves költségvetési törvényében meghatározott további bevételek 58,10%-a (a járulékok együttes mértékén - 52,5% - belül a nyugdíjbiztosítási feladatokra meghatározott járulékmértékek együttes összegének - 30,5% - részaránya);”
(2) Az AT. 5. §-a (3) bekezdésének a) és c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[(3) A kiadások fedezetét a következő bevételek képezik:]
„a) a társadalombiztosításhoz befolyt munkáltatói járulékok 42,35%-ának (a társadalombiztosítási járulékon - 42,5% - belül az egészségbiztosítási járulék - 18% - részarányának), valamint - a munkanélküli járadék és a pályakezdők munkanélküli segélye utáni 6%-os mértékű nyugdíjjárulékot nem tartalmazó - egyéni járulékok 40%-ának (a biztosított által fizetett járulékok együttes mértékén - 10% - belül az egészségbiztosítási járulék - 4% - részarányának) az Egészségbiztosítási Alaphoz történő átutalásával realizálódó munkáltatói és egyéni egészségbiztosítási járulék, a baleseti járulék teljes egészében az Egészségbiztosítási Alap bevételét képezi;”
„c) egyéb járulék, valamint a munkáltatói táppénzhozzájárulás;”
(3) Az AT. 5. §-a (3) bekezdésének d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[(3) A kiadások fedezetét a következő bevételek képezik:]
„d) a társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevételek közül
da) a terhességmegszakítással kapcsolatos egyéni térítési díj és központi költségvetési térítés, a baleseti megtérítés és egyéb kártérítések megtérítése, valamint az Egészségbiztosítási Alapból fizetett, - jogalap nélküli felvétel, vagy más ok miatt - visszaérkezett, bevételként elszámolt összegek teljes egészében;
db) az egyéb tételek, valamint - eltérő rendelkezés hiányában - a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak éves költségvetési törvényében meghatározott további bevételek 41,90%-a (a járulékok együttes mértékén - 52,5% - belül az egészségbiztosítási feladatokra meghatározott járulékmértékek együttes összegének - 22% - részaránya);”
(4) Az AT. az 5. §-át követően a következő 5/A. §-sal egészül ki:
„5/A. § (1) A Nyugdíjbiztosítási Alap és az Egészségbiztosítási Alap kintlévőségeinek csökkentésére irányuló intézkedések eredményeképpen a kintlévőségek behajtásából eredő - az erre a célra szolgáló célelszámolási számlára befolyó - járulékbevételnek, illetve a járulékellenőrzés során feltárt járuléknak (elfedett járulék kirovás) 2 százaléka - legfeljebb azonban az alapok éves költségvetésében meghatározott összeg - a társadalombiztosítási önkormányzatok behajtási, illetve járulékellenőrzési tevékenységet (elfedett járulék feltárását) végző igazgatási szervei hatékonyabb működéséhez szükséges feltételek megteremtésére, illetve anyagi ösztönzésére fordítható.
(2) A járulékbevételből a járulékellenőrzés során a tárgyévben ténylegesen feltárt járulékfizetési kötelezettség az (1) bekezdés szerinti összeg a Nyugdíjbiztosítási Alap, a kintlévőségek behajtásából eredő, a tárgyévben ténylegesen befolyt járulékbevétel az (1) bekezdés szerinti összeg az Egészségbiztosítási Alap bevételét képezi. A bevételeknek a Nyugdíjbiztosítási Alap és az Egészségbiztosítási Alap közötti megosztására vonatkozóan a 4-5. §-okban meghatározott rendelkezéseket a bevételeknek a felsorolt összegekkel csökkentett részére kell alkalmazni.”
(5) Az AT. 11. §-ának (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(8) A Nyugdíjbiztosítási Alap, illetve az Egészségbiztosítási Alap kezelőjének pótköltségvetési törvényjavaslatot kell készítenie, ha a Nyugdíjbiztosítási Alap, illetve az Egészségbiztosítási Alap várható éves egyenlege legalább az előirányzott kiadási főösszeg 1%-ával kedvezőtlenebb az előirányzott egyenlegnél, és ez a tárgyév szeptember 30-áig megállapítható.”
(6) Az AT. 11. §-a a következő (9)-(13) bekezdésekkel egészül ki:
„(9) A társadalombiztosítási alapok kezelői kötelesek gazdaságos, hatékony és költségtakarékos, a járulékfizetők érdekeit szolgáló gazdálkodást folytatni a társadalombiztosítási alapok kezelése során.
(10) A Kormány a társadalombiztosítás önkormányzati igazgatásáról szóló 1991. évi LXXXIV. törvény 23. §-ában foglaltak szerint - az Állami Számvevőszékkel történő előzetes egyeztetés alapján - jogosult ellenőrizni, hogy a gazdálkodás megfelel-e a társadalombiztosítási alapok gazdálkodására vonatkozó jogszabályok előírásainak. A Kormány ellenőrzési jogosultsága nem terjed ki a társadalombiztosítási alapok zárszámadásával és költségvetésével kapcsolatos ellenőrzésekre.
(11) A Kormány
a) jogosult az ellenőrzéshez szükséges adatokat, beszámolókat, valamint vizsgálati anyagokat bekérni, és azokba betekinteni,
b) határozattal - törvényben meghatározott hatáskörében, illetve keretek között - szakértőt küldhet ki a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak kezelőihez.
(12) Az E. Alap köteles a Kormány részére negyedévente a keresőképesség elbírálásával, a munkaképesség csökkenés megállapításával és a gyógyszerfelhasználással kapcsolatos ellenőrzésekről készült jelentést, az ellenőrzés megállapításaihoz kapcsolódó intézkedések tervezetét megküldeni.
(13) A Kormány a (10)-(11) bekezdésben foglaltak során a feltárt hiányosságok megszüntetésére és az általa javasolt intézkedések megtételére - az Állami Számvevőszékkel egyetértésben - felhívja az Alapok kezelőit. Az Alapok kezelői véleményükről és a megtett intézkedésekről kötelesek az Országgyűlésnek vagy az Országgyűlés illetékes bizottságának beszámolni, a Kormány egyidejű tájékoztatása mellett.”
15. § (1) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1995. évi költségvetéséről és a természetbeni egészségbiztosítási szolgáltatások finanszírozásának általános szabályairól szóló 1995. évi LXXIII. törvény (a továbbiakban: Et.) 10. §-ának (1)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az OEP a természetbeni szolgáltatások nyújtására szerződést köthet egészségügyi szolgáltatás nyújtására jogosult szolgáltatóval, orvosi eszközök, gyógyszer, gyógyászati segédeszköz gyártására, forgalmazására jogosult gyártóval, illetve forgalmazóval.
(2) Az OEP az egészségügyi szakellátásokra a szerződéseket a jogszabályban meghatározott területi ellátási és szakmai normatívák alapján, a rendelkezésre álló pénzügyi keretek között köti meg.
(3) A szerződések megkötésének feltételeit, különösen a szükséges adatokat, az elszámolás módszereit az OEP útmutatóban hozza nyilvánosságra. Az Útmutatókat a Népjóléti Közlöny különszámában kell közzétenni.”
(2) Az Et. 14. §-a az alábbi új (4) bekezdéssel egészül ki:
„(4) Az E. Alap kezelője a vele természetbeni, egészségügyi szolgáltatások nyújtására szerződött intézmények finanszírozására előleget folyósíthat. Az előlegfolyósítás feltételeit kormány rendelet szabályozza.”
(3) Az Et. 17. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, egyidejűleg e § a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
„(2) Egy súlyszám országos forint alapértékét az éves költségvetésben rendelkezésre álló keret alapján az OEP havonta állapítja meg az országos teljesítmények figyelembevételével. Ellátási szintenként és a szakmai összetétel alapján intézménycsoportonként eltérő szorzó kerül évenként kialakításra. Az egyes ellátási szintekhez tartozó intézményeket a népjóléti miniszter az Alap kezelője véleményének kikérésével állapítja meg.
(4) A fekvőbeteg-intézeti háttér mellett elvégezhető, de egy napnál hosszabb kórházi tartózkodást nem igénylő beavatkozás finanszírozása a Homogén Betegség Csoportok elvei szerint történik, külön jogszabályban meghatározott feltételek szerint.”
(4) Az Et. 19. §-a (1) bekezdésének c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép és (3) bekezdéssel egészül ki:
[(1) Feladatokhoz rendelt finanszírozás kerül alkalmazásra:]
„c) mentés;
(3) Betegszállítás esetén teljesítmény-finanszírozás kerül alkalmazásra, melynek részletes szabályozását, valamint a szerződéskötés szabályait kormányrendelet határozza meg.”
(5) Az Et. 20. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Az E. Alap kezelője az egészségügyi ellátás színvonalát és hatékonyságát szolgáló szolgáltatások, eljárások támogatására, fejlesztésére és bevezetésére - a gyógyító-megelőző előirányzat célelőirányzata terhére - a népjóléti miniszterrel közösen megállapított szakmapolitikai körben a 10. § (2) bekezdésben meghatározott kapacitásokat meghaladó szolgáltatásokra pályázatot írhat ki. A pályázatok közös elbírálása után a kiválasztott szolgáltatásokra az E. Alap kezelője szerződés szerinti finanszírozást nyújt.”
16. § (1) A T. 16/A. §-a (3) bekezdésének felvezető mondata helyébe a következő rendelkezés lép:
„A biztosított az egészségügyi szolgáltatás keretében - az e törvényben foglalt kivételekkel - térítés nélkül jogosult:”
(2) A T. 16/A. §-a (3) bekezdésének ac) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[a) a betegségek megelőzését szolgáló orvosi és lélektani vizsgálat keretében, külön jogszabályban foglaltak szerint:]
„ac) a 18 éven aluli korosztály csoportos vagy egyéni szűrés keretében évente 2 alkalommal, a 18 éven felüli korosztály egyéni vizsgálat keretében évente 1 alkalommal fogorvosi vizsgálatra és sztomato-onkológiai szűrésre;”
(3) A T. 16/A. §-a (3) bekezdésének bb) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép és egyidejűleg új bc) alponttal egészül ki:
[b) betegsége esetén az egészségügyi alapellátás keretében:]
„bb) fogorvosi ellátás keretén belül
- sürgősségi ellátásra,
- fogkő-eltávolításra és ínyelváltozások kezelésére,
- fogsebészeti ellátásra,
- 18 éven aluliak megelőző ellátásra, teljes körű alap- és szakellátásra, valamint a fogtechnikai költségeknek és fogszabályozó készülékeknek a Kormány rendeletében meghatározott támogatására,
- a sorkatonai szolgálatot teljesítő, az öregségi nyugellátásra jogosító életkort betöltött biztosított és a közgyógyellátott alapellátásra, és a rágóképesség helyreállítása érdekében meghatározott típusú fogpótlások elkészítésének és ezek fogtechnikai költségeinek támogatására a Kormány rendeletében meghatározottak szerint;
bc) fogorvosi ellátás keretén belül, részleges térítés ellenében a 18 éven felüli biztosított jogosult
- fogmegtartó-ellátásra a Kormány rendeletében meghatározottak szerint,
- rágóképesség helyreállítása érdekében a Kormány rendeletében meghatározott esetekben, meghatározott típusú fogpótlások elkészítésére;”
(4) A T. 16/A. §-a (3) bekezdésének h) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„h) kórházi ápolást kiváltó otthoni szakápolásra;”
(5) A T. 16/A. §-a új (7) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a jelenlegi (7) bekezdés számozása (8) bekezdésre változik:
„(7) Külön jogszabályban meghatározottak szerint egyes nagyértékű gyógyászati segédeszközöket az OEP megvásárolhat és kölcsönözhet.”
(6) A T. a 10. §-ának (3) bekezdésében, a T. 103/A. §-ának (5) bekezdésében, a T. 103/C. §-ának (6) bekezdésében, a T. 103/D. §-ának (2) bekezdésében, a T. 103/E. §-ának (2) bekezdésében, a T. 119/D. §-a (4) bekezdésének a) és b) pontjában, valamint (5) bekezdésében „a tárgyévet megelőző év utolsó napján érvényes” szövegrész „a tárgyhónapot megelőző hónap első napján érvényes” szövegrészre változik.
17. § (1) A törvény 2. §-ának (1) bekezdésében, valamint 6. §-ának (1) bekezdésében megjelölt rendkívüli behajtásból származó bevétel teljesülése érdekében - a T. 114. §-ának felhatalmazása és csődeljárásban kötött megállapodásokban a járuléktartozásokat terv szerint fizetők és a végrehajtás alatt állók kivételével - a teljes adósságállomány felülvizsgálatát az Alapok kezelői végezzék el, és bocsássák a Kormány rendelkezésére.
(2) Az (1) bekezdés szerinti felülvizsgálat alapján a Kormány az önkormányzatokkal együttműködve hozza meg a szükséges döntéseket, illetve kezdeményezze a megfelelő törvényi rendelkezések meghozatalát az adósságállomány minél nagyobb részének a költségvetési év folyamán történő beszedésére. A beszedés érdekében a behajtásban érvényesíthető törvényes eszközök leghatékonyabb alkalmazására kell törekedni, valamint a kapcsolódó eljárások gyorsítását kell elérni.
(3) A Kormány a társadalombiztosítási önkormányzatokkal együtt - az éves költségvetés időarányos teljesítésének értékelése keretében - negyedévenként értékeli a behajtási tevékenység eredményeit.
18. § (1) Ez a törvény - a 16. § kivételével - a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba, ezzel egyidejűleg az AT. 4. §-ának (2) bekezdésében az „56,48%-ának” szövegrész helyébe az „58,10%-ának” szövegrész lép, az AT. 5. §-a (2) bekezdésében a „43,52%-ának” szövegrész helyébe a „41,90%-ának” szövegrész lép; az AT. 4. §-ának (2) bekezdésében „a 10. § (9) bekezdésében meghatározott, az Egészségbiztosítási Alap működési költségvetésébe átutalandó összeg fedezetére” szövegrész, az AT. 5. §-a (3) bekezdésének j) pontjában az „és (9)” szövegrész, valamint az AT. 10. §-ának (9) bekezdése hatályát veszti. A 16. § (1)-(5) bekezdése a kihirdetést követő 45. napon, (6) bekezdése a kihirdetést követő második hónap első napján lép hatályba.
(2) Az AT.-nek e törvénnyel megállapított, a bevételek Nyugdíjbiztosítási Alap és Egészségbiztosítási Alap közötti megosztási arányait meghatározó rendelkezéseit első ízben az 1996. január hónapra vonatkozóan befizetett összegekre kell alkalmazni.
(3) A Nyugdíjbiztosítási Alappal és az Egészségbiztosítási Alappal szemben 1996. január 1-jét megelőzően keletkezett tartozások kiegyenlítésére elszámolt bevételeket, valamint a tartozás fejében átvett vagyont az 1995. december 31-én hatályban volt, törvényben meghatározott járulékmegosztási arányoknak megfelelően kell a két biztosítási alap között megosztani és elszámolni.
(4) Az 1996. évi rendkívüli járulékbehajtás során e törvény hatálybalépésekor érvényes járulékmegosztási arányokat kell alkalmazni.
(5) A büntetés-végrehajtás által fenntartott egészségügyi intézményeknél az Egészségbiztosítási Alap kezelője feladathoz rendelt finanszírozást alkalmaz. Az éves előirányzat összege az intézmény-finanszírozás körében érvényesülő átlagos kiadásnövekedéssel megemelt szintre hozott bázisra számított átlagos növekedéssel azonos.

1. számú melléklet az 1996. évi XIV. törvényhez

A Nyugdíjbiztosítási Alap 1996. évi költségvetési mérlege

millió forintban
Megnevezés	1996. évi előirányzat

BEVÉTELEK

1.	Járulékbevételek	484 235
- munkáltatói járulékbefizetés	391 099
- egyéni nyugdíjjárulék befizetések	80 874
- munkanélküli ellátás után fizetett nyugdíjbiztosítási járulék	8 362
- munkanélküli járadék (segély) után fizetett nyugdíjjárulék	2 300
- egyes szociális ellátások után fizetett járulék	1 600
2.	Kintlévőség behajtása	17 222
3.	Rendkívüli behajtás	13 812
4.	Járulékbevételek összesen	515 269
5.	Társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb (késedelmi pótlék)	14 064
- késedelmi pótlék és rendbírság	13 764
- egyéb bevételek	300
6.	Kamat és egyéb hozam bevétel + befekt. hozama tart. + bef. eszk. érték.	3 000
7.	Lakásfedezeti kötvény 1996. évi tőketörlesztése	1 160
8.	Működési célú bevétel	720
- központi költségvetés által térített	420
- egyéb működési bevétel	300
- az 1994. évi pénzmaradványból
9.	Alapok közötti elszámolás	39 975
- pénzbeli egészségbiztosítási ellátások után átvett járulék az Egészségbiztosítási Alaptól a Nyugdíjbiztosítási Alap kiadásai fedezetére	39 975
Bevételek összesen:	574 188

KIADÁSOK

1.	Nyugellátások	510 917
- korhatár fölött saját jogú nyugdíjak	440 417
- hozzátartozói ellátások	70 500
2.	Ellátásokkal kapcsolatos egyéb kiadás (posta, bank és egyéb kiadás)	2 600
3.	Működésre fordított kiadások	9 974
- folyamatos működési kiadások	7 381
- ellenőrzési tevékenység ösztönzése	50
- informatikai fejlesztés kiadása	840
- beruházási kiadások	1 343
- adatszolgáltatási és- nyilvántartási kötelezettségekkel kapcsolatos feladatokra	360
4.	Kamat- és hozambevételekkel, vagyongazdálkodással kapcsolatos ráfordítások	100
5.	Fővárosi Igazgatóság új székháza - céltartalék
6.	Alapok közötti elszámolás	66 850
- nyugdíjkiadások után átadott járulék az Egészségbiztosítási Alapnak egészségbiztosítási szolgáltatások fedezetére	65 397
- közös feladatok elvégzésére átcsoportosított járulék	1 453
Kiadások összesen:	590 441
EGYENLEG:	-16 253

2. számú melléklet az 1996. évi XIV. törvényhez

A Nyugdíjbiztosítási Alap 1996. évi működési költségvetése

BEVÉTELEK

millió forintban
Cím-szám	Alcím-szám	Elő-irány-zat cso-port-szám	Ki-emeltelő-irány-zat-szám	Cím-név	Alcím-név	Elő-irány-zatcso-port-név	Előirányzat név	1996. évielőirányzat
9				Központosított előirányzatok
1				Működés saját bevételei	300
2				A Nyugdíjbiztosítási Alaptól működésre átvett pénzeszköz	6 661
3				A nem nyugdíjbiztosítási ellátások megállapítási, folyósítási kiadásainak megtérítése	420
4				Világbanki kölcsönnel kapcsolatos kiadásokra átvett pénzeszköz
5				Informatikai beruházások fedezetére átvett pénzeszköz	840
6				Ingatlanberuházásokra átvett pénzeszköz	1 343
7				Adatszolgáltatási és nyilvántartási kötelezettségekkel kapcsolatos feladatokra	360
8				Ellenőrzési tevékenység ösztönzésére átvett pénzeszköz	50
A Nyugdíjbiztosítási Alap működési költségvetésének bevételei összesen:	9 974

KIADÁSOK

millió forintban
Cím-szám	Alcím-szám	Elő-irány-zat cso-port-szám	Ki-emeltelő-irány-zat-szám	Cím-név	Alcím-név	Elő-irány-zatcso-port-név	Előirányzat név	1996. évielőirányzat
1				Nyugdíjbiztosítási Alap Központi Irányítása	938
1				Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat	117
1				Működési kiadások	107
1				Személyi juttatások	36
2				Társadalombiztosítási járulék	16
3				Dologi kiadások	55
4				Pénzeszközátadás, egyéb támogatás
5				Ellátottak pénzbeli juttatásai
2				Felújítás	3
3				Felhalmozási kiadások	7
2				Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság	821
1				Működési kiadások	821
1				Személyi juttatások	292
2				Társadalombiztosítási járulék	119
3				Dologi kiadások	384
4				Pénzeszközátadás, egyéb támogatás	24
5				Ellátottak pénzbeli juttatásai	2
2				Felújítás
3				Felhalmozási kiadások
2				Területi nyugdíjbiztosítási igazgatóságok	3 604
1				Működési kiadások	3 563
1				Személyi juttatások	1 900
2				Társadalombiztosítási járulék	759
3				Dologi kiadások	904
4				Pénzeszközátadás, egyéb támogatás
5				Ellátottak pénzbeli juttatásai
2					Felújítás	1
3					Felhalmozási kiadások	40
3				Nyugdíjfolyósító Igazgatóság	1 532
1				Működési kiadások	1 527
1				Személyi juttatások	718
2				Társadalombiztosítási járulék	289
3				Dologi kiadások	519
4				Pénzeszközátadás, egyéb támogatás	1
5				Ellátottak pénzbeli juttatásai
2				Felújítás
3				Felhalmozási kiadások	5
9				Központosított előirányzatok	3 900
1				Központosított intézményi előirányzatok	1 995
1				Működési kiadások	465
1				Személyi juttatások	297
2				Társadalombiztosítási járulék	127
3				Dologi kiadások	31
4				Pénzeszközátadás, egyéb támogatás	10
5				Tartalék
2				Felújítás	187
3				Felhalmozási kiadások	1 343
2				Nyugdíjbiztosítási célfeladatok	1 905
1				Informatikai fejlesztések	840
2				Világbanki kölcsönnel kapcsolatos kiadások
3				Kamat és rendelkezésretartási jutalék	41
4				Tűz-, biztonsági és vagyonvédelmi kiadások	38
5				Folyamatos informatikai kiadások	100
6				Hozzájárulás az önkéntes nyugdíjpénztárhoz	38
7				Adatszolgáltatási és nyilvántartási kötelezettségekkel kapcsolatos feladatokra	360
8				Üzemorvosi hozzájárulás	15
9				Üzemeltetési költség	169
10				Új székházak bebútorozása (ügyfélvárók)	50
11				Központi nyomtatványellátás	40
12				Nemzetközi rendezvényköltsége és ISSA tagdíj	14
13				Ingatlanok lízing- vagy bérleti díj többlete	200
3				Nettó hozzájárulás az E. Alap által végzett,
a Ny. Alap érdekeltségébe tartozó kiadásokhoz
A Nyugdíjbiztosítási Alap működési költségvetésének kiadásai összesen:	9 974

3. számú melléklet az 1996. évi XIV. törvényhez

A nyugdíjbiztosítás által folyósított, nem a Nyugdíjbiztosítási Alapból finanszírozott ellátások kiadásai

millió forintban
Megnevezés	1996. évielőirányzat
1.	Központi költségvetésből finanszírozottak	50 000
- politikai rehabilitációs és más nyugdíjkiegészítések	7 300
= politikai rehabilitációval kapcsolatos nyugdíjkiegészítések
= kitüntetésekhez, címekhez kötött pótlékok
= tudományos fokozat után járó kiegészítő nyugellátások
= nemzeti gondozotti ellátások
= közszolgálati idő után járó nyugdíjkiegészítés
- bányásznyugdíj és a szénjárandóság pénzbeni megváltása	3 000
- az 1992. évi profiltisztítás	5 200
= lakbér-hozzájárulás	300
= vakok személyi járadéka	2 400
= rokkantsági járadék	1 800
= egészségkárosodási járadék	500
= katonai családi segély	200
- az 1994. évi profiltisztítás	34 500
= házastársi pótlék és házastárs utáni jövedelempótlék	5 800
= megváltozott munkaképességűek átmeneti járadéka, rendszeres szociális járadéka és egyéb szociális járadéka	22 000
= cukorbetegek támogatása	100
= mezőgazdasági járadékok	6 600
2.	Munkáltatói befizetésekből, illetve a Foglalkoztatási Alapból finanszírozott foglalkoztatáspolitikai korengedményes nyugdíj	12 000
3.	Szolidaritási Alapból finanszírozott előnyugdíj	7 000
4.	Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. által finanszírozott életjáradék tulajdoni kárpótlás alapján	300
5.	Országos Kárpótlási és Kárrendezési Hivatal által finanszírozott életjáradék személyi kárpótlás alapján	2 400
6.	Hadigondozottak Közalapítványa által finanszírozott hadigondozotti ellátások	3 500
Összesen:	75 200

4. számú melléklet az 1996. évi XIV. törvényhez

A Nyugdíjbiztosítási Alap tartalékainak alakulása

millió forint
Tartalékok
Sor-szám	Megnevezés	likviditásitartalék	befektetésekhozamatartalék	tartósanbefektetetteszközök
1.	1992. év végi - a kiadási többlet hatását nem tartalmazó - állapot	10 993	4 735	15 485
2.	Likviditási tartalékcsökkenés az 1992. évi kiadási többlettel összefüggésben	-9 617	-	-
3.	1993. évi induló állapot	1 376	4 735	15 485
4.	A likviditási tartalék 1991. évi kiadási többlettel összefüggő 1993. évi visszapótlása	1 403	-	-
5.	1993. évi hiány finanszírozására kibocsátott kötvény	5 000	-	-
6.	1993. évi hiány	-7 402	-	-
7.	Az 1993. évi vagyoni műveletek és értékvesztés nettó hatása	-	-599	-1 879
8.	1993. év végi állapot a hiány rendezését megelőzően	377	4 136	13 606
9.	A likviditási tartalék 1991. évi kiadási többlettel összefüggő 1994. évi visszapótlása	2 421	-	-
10.	1992. évi hiányt finanszírozó kötvény kibocsátásából származó bevétel, 1994-ben	4 455	-	-
11.	1993. évi likviditási tartalék visszapótlása, MÁV	1 148	-	-
12.	Épületberuházás, ingatlanvásárlás	-	-499	499
13.	Állami ingyenes vagyonjuttatás keretében átvett ingatlan	-	-	185
14.	Követelések fejében átvett vagyonelemek értéke	-	-	421
15.	1994. évi költségvetési hiány	-23 845	-	-
16.	A tartósan befektetett eszközök 1994. évi értékvesztése (Lupis-követelés)	-	-	-380
17.	Befekt. hozama tartalék megtérülése	-	8	-
18.	1994. év végi állapot (1994. XII. 31. pénzforgalmi)	-15 445	3 645	14 331
19.	1993. évi állami garancia	2 053	-	-
20.	1993. évi hiány kötvénnyel nem finanszírozott részének állami megtérítése	350	-	-
21.	1993. évi likviditási tartalék visszapótlása, állami	1 068	-	-
22.	1994. évi zárszámadás szerint	-11 974	3 645	14 331
23.	1992. évi hiányt finanszírozó kötvény kibocsátásából származó bevétel, 1995-ben	5 162	-	-
24.	1991. évi hiány 1992. évi zárszámadással összefüggő kötvény kibocsátásából történő rendezése	822	-	-
25.	Épületberuházás, ingatlanvásárlás, kft.-alapítás	-	-1 870	1 870
26.	Ingyenes állami vagyonjuttatás tv. szerint (65 Mrd Ft 55,68%-a)   [LÁBJEGYZET_2] 	-	-	36 007
27.	Vagyoncsökkenés az 1995. évi költségvetési tv. szerint	-	-1 766	-2 565
28.	Az 1995. évi várható költségvetési hiány (rendezésig)	-1 222	-	-
29.	1995. év végi várható	-7 212	9	49 643
Az Alap 1996. évi kiadási főösszege 6%-ának megfelelő likviditási tartalék 36,3 Mrd Ft lenne.

5. számú melléklet az 1996. évi XIV. törvényhez

Az Egészségbiztosítási Alap 1996. évi költségvetési mérlege

millió forint
Megnevezés	1996. évielőirányzat

BEVÉTELEK

1.	Járulékbevételek  [LÁBJEGYZET_3] 	369 019
- munkáltatói járulékbefizetés	293 713
- egyéni egészségbiztosítási járulékbefizetés	55 184
- munkanélküli ellátás után fizetett egészségbiztosítási járulék	6 622
- baleseti járulék	1 500
- munkáltatói táppénz hozzájárulás	12 000
2.	Kintlévőség behajtása	12 778
3.	Rendkívüli behajtás	10 271
4.	Járulékbevételek összesen	392 068
5.	Központi költségvetés által fizetett járulék	12 000
6.	Központi költségvetést terhelő egészségügyi feladatok ellátásával kapcsolatos bevétel	2 500
7.	Társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos bevétel	14 411
- terhességmegszakítás egyéni térítési díja	700
- terhességmegszakítással kapcsolatos költségvetési térítés	800
- baleseti megtérítés, egyéb kártérítések megtérítése	2 200
- késedelmi pótlék, rendbírság	10 211
- egyéb bevételek	500
8.	Kamat- és egyéb hozambev. + befektet. hozama + viszteherm. vagy.	600
9.	Működési célú bevételek	1 060
- központi költségvetés által térített	980
- egyéb működési bevétel	80
10.	Alapok közötti elszámolás	66 850
- nyugdíjkiadások után átvett járulék az Egészségbiztosítási Alap szolgáltatásai fedezetére	65 397
- közös feladatok elvégzésére átcsoportosított	1 453
Bevételek összesen:	489 489

KIADÁSOK

1.	Természetbeni ellátások	304 100
- gyógyító-megelőző ellátások	217 500
- gyógyfürdő-szolgáltatás	750
- anyatejellátás	200
- gyógyszertámogatás	72 000
- vérzékenység kezelése (VIII. faktor)	800
- gyógyászati segédeszköz támogatás	11 500
- utazási költségtérítés	1 350
2.	Pénzbeli ellátások	131 066
- korhatár alatti rokkant és baleseti ellátások	77 066
- terhességi-gyermekágyi segély	9 500
- táppénz	42 800
ebből: munkáltatók által fizetett táppénz	12 000
- betegséggel kapcsolatos segélyek	800
- kártérítési járadék	900
3.	Ellátásokkal kapcsolatos egyéb kiadás (posta, bank és egyéb költség)	1 500
4.	Működésre fordított kiadások	13 900
- folyamatos működési kiadások	11 980
- behajtás ösztönzése	400
- ellenőrzési rendszerek fejlesztése (1994-1995. évben működési célú bevétel)	244
- informatikai fejlesztés kiadása	400
- beruházási kiadások	876
5.	Kifizetőhelyeket megillető költségtérítés	500
6.	Kamat és hozambevételekkel, vagyongazdálkodással kapcsolatos ráfordítás	5
7.	Alapok közötti elszámolás	39 975
- pénzbeli egészségbiztosítási biztosítási ellátások után átadott járulék a Nyugdíjbiztosítási Alap kiadási fedezetére	39 975
Kiadások összesen:	491 046
EGYENLEG:	-1 557

6. számú melléklet az 1996. évi XIV. törvényhez

A gyógyító-megelőző ellátások 1996. évi kiadási előirányzatai

millió forintban
Megnevezés	1995. éviszintrehozottbázis-elő-irányzat	Szerke-zetiváltozás	1995. évikorrigáltszintrehozottelő-irányzat	Szakmaifejlesz-tés	Dologikiadásokszín-vonaltartása20% (8. hó)	Bér-kiadások szín-vonaltartása(8. hó)	Kiadásokszín-vonaltartása5%(4. hó)	Kiadásokszín-vonaltartásaösszesen	1996. évimódosí-tottelő-irányzat	Index%8/3.
I. Háziorvosi ellátás finanszírozása
- fix összeg	4 473	-188	4 285	180	207	253	71	531	4 996	116,6
- területi pótlék	381		381		18	23	6	47	428	112,3
- eseti ellátás díjazása	179		179		9	11	3	23	202	112,8
- teljesítmény díjazása	13 908	185	14 093		683	832	235	1 750	15 843	112,4
Háziorvosi ellátás finanszírozása összesen	18 941	-3	18 938	180	917	1 119	315	2 351	21 469	113,4
II. Feladatfinanszírozás
1. Egyéb alapellátás
- iskola-egészségügyi ellátás	586	-14	572	186	7	26	6	39	797	139,3
- védőnői szolgálat	2 856	42	2 898		54	231	48	333	3 231	111,5
- ügyeleti szolgálat	1 461	2	1 463	1 180	0	0	0	0	2 643	180,7
- kiegészítő alapellátási feladat	294	-28	266		11	17	4	32	298	112,0
- fogorvosi szolgáltatás	4 043	45	4 088	2 500	148	276	68	492	7 080	173,2
- munka-egészségügyi szolgálat	0	0	0		0	0	0	0	0	0,0
- anya-, gyermek- és csecsemővédelem	625	12	637		31	38	11	80	717	112,6
Egyéb alapellátás összesen	9 865	59	9 924	3 866	251	588	137	976	14 766	148,8
2. Járóbeteg szakellátás
- gyermekgyógy MSZ.SZ	36	2	38		2	3	1	6	44	115,8
- nőgyógy MSZ.SZ	28	3	31		2	2	1	5	36	116,1
- sportegészségügyi ellátás	0	0	0		0	0	0	0	0	0,0
- nemibeteg-gondozás	461	-3	458		20	28	9	57	515	112,4
- tüdőbeteg-gondozás	1 553	1	1 554		62	101	26	189	1 743	112,2
- ideggyógy. gondozás	849	9	858		34	56	14	104	962	112,1
- onkológiai gondozás	436	-2	434		22	25	7	54	488	112,4
- alkohológiai és drogellátás	310	29	339		21	17	5	43	382	112,7
Járóbeteg-szakellátás összesen	3 673	39	3 712	0	163	232	63	458	4 170	112,3
3. Vérellátás	964	0	964	0	129	0	16	145	1 109	115
4. Mentés, betegszállítás összesen	5 320	505	5 825	0	251	366	97	714	6 539	112,3
5. Egyéb
- új beruházás, rekonstrukció	447	-447	0		0	0	0	0	0	0,0
- rekonstrukció miatti kiesés	523	-523	0		0	0	0	0	0	0,0
- E raktár	15	-15	0		0	0	0	0	0	0,0
- egyéb ellátás	523	-4	519		33	25	9	67	586	112,9
Egyéb összesen	1 508	-989	519	0	33	25	9	67	586	112,9
Feladatfinanszírozás összesen	21 330	-386	20 944	3 866	827	1 211	322	2 360	27 170	129,7
III. Feladat + teljesítmény finanszírozott járóbeteg-szakellátás
1. Nőgyógyászati járóbeteg-szakellátás
- nőgyógyászati szakrendelés	1 117	-1 117	0		0	0	0	0	0	0,0
- nőgyógyászati szakambulancia	520	-520	0		0	0	0	0	0	0,0
Nőgyógyászati járóbeteg-szakellátás összesen	1 637	-1 637	0	0	0	0	0	0	0	0,0
2. Egyéb járóbeteg-szakellátás
- egyéb járóbeteg-szakrendelés	19 208	1 419	20 627		958	1 251	339	2 548	23 175	112,4
- egyéb járóbeteg-szakambulancia	5 011	692	5 703		264	345	95	704	6 407	112,3
- speciális finanszírozású feladatok	4 229	-3 572	657	99	77	7	11	95	851	129,5
- CT. MRI	0	3 572	3 572		419	40	60	519	4 091	114,5
- művesekezelés	3 835	0	3 835	609	449	43	64	556	5 000	130,4
- házi szakápolás	0	600	600		0	0	0	0	600	100,0
Egyéb járóbeteg-szakellátás összesen	32 283	2 711	34 994	708	2 167	1 686	569	4 422	40 124	114,7
Feladat + telj. fin. járóbeteg-szakellátás összesen	33 920	1 074	34 994	708	2 167	1 686	569	4 422	40 124	114,7
IV. Teljesítmény fin. fekvőbeteg szakellátás
1. Aktív fekvőbeteg ellátás
- aktív ellátás	96 880	574	97 454	0	4 996	5 549	1 638	12 183	109 637	112,5
- művesekezelés	0		0	0	0	0	0	0	0	0,0
- speciális finanszírozású feladat	3 509	-680	2 829	424	338	27	47	412	3 665	129,6
Aktív fekvőbeteg-ellátás összesen	100 389	-106	100 283	424	5 334	5 576	1 685	12 595	113 302	113,0
2. Krónikus fekvőbeteg-ellátás összesen	11 923	376	12 299	0	650	697	195	1 542	13 841	112,5
Teljesítmény fin. fekvőbeteg-szakellátás összesen	112 312	270	112 582	424	5 984	6 273	1 880	14 137	127 143	112,9
KASSZÁK ÖSSZESEN (I--IV.)	186 503	955	187 458	5 178	9 895	10 289	3 086	23 270	215 906	115,2
Célelőirányzatok
- hsz. kieg. támogatás (vény)	343	27	370						370	100,0
- felülvizsgáló orvosok díja	105	147	252						252	100,0
- egyéb célelőirányzat (kock.kez., ifj. és szab. sp., alk. prev, mentálhig.)	1 615	-1 210	405						725	179,0
- kórházi eü.-i hulladék megsemmisítés	200	120	320						0	0,0
- újszerű eljárások és technikák bevezetése és elterjesztése és egynapos kórházi kezelések	100	120	220						220	100,0
- munkaegészségügy	174	-174	0						0	0,0
- sportegészségügy	0	0	0						0	0,0
- E raktár	12	15	27						27	100,0
- fejlesztési előirányzat	0		0						0	0,0
Célelőirányzatok összesen	2 549	-955	1 594	0	0		0	0	1 594	100,0
Mindösszesen	189 052	0	189 052	5 178	9 895	10 289	3 086	23 270	217 500	115,0

7. számú melléklet az 1996. évi XIV. törvényhez

Egészségbiztosítási Alap működési költségvetése

millió forintban
Cím-szám	Alcím-szám	Elő-irány-zat cso-port-szám	Ki-emeltelő-irány-zat-szám	Cím-név	Alcím-név	Elő-irány-zatcso-port-név	Kiemelt előirányzat neve	1996. évielőirányzat

BEVÉTELEK

9				Központosított előirányzatok
1				Működés saját bevételei	80
2				Egészségbiztosítási Alaptól működésre átvett pénzeszköz  [LÁBJEGYZET_4] 	10 920
3				A nem egészségbiztosítási ellátások folyósítási kiadásainak megtérítése	980
4				Nyugdíjbiztosítási Alaptól működésre átvett pénzeszköz  [LÁBJEGYZET_5]
5				1994. évi pénzmaradvány igénybevétele
Összesen:	11 980
6				Világbanki kölcsönnel kapcsolatos belföldi kiadásokra átvett pénzeszköz
7				Informatikai beruházások fedezetére átvett pénzeszköz	400
8				Behajtás ösztönzés fedezete	400
9				FPEP elhelyezésének költsége és beruházások	876
11				Ellenőrzési rendszerek fejlesztése	244
Az Egészségbiztosítási Alap működési költségvetésének bevételei összesen:	13 900

KIADÁSOK

1				Egészségbiztosítási Alap Központi irányítása	2 994
1				Egészségbiztosítási Önkormányzat	90
1				Működési költségvetés	90
1				Személyi juttatások	72
2				Társadalombiztosítási járulék	15
3				Dologi kiadások	3
2				Országos Egészségbiztosítási Pénztár	2 904
1				Működési költségvetés	2 585
1				Személyi juttatások	893
2				Társadalombiztosítási járulék	366
3				Dologi kiadások	1 303
4				Pénzeszközátadás, egyéb támogatás	23
2				Felújítások	2
3				Felhalmozási kiadások	317
1				Egyéb intézményi beruházások	317
2				Egészségbiztosítási Alap Területi Szervei	9 467
1				Területi Egészségbiztosítási Bizottságok	12
1				Működési költségvetés	12
1				Személyi juttatások	5
2				Társadalombiztosítási járulék
3				Dologi kiadások	7
2				Megyei és Ágazati Egészségbiztosítási Pénztárak	9 455
1				Működési költségvetés	9 109
1				Személyi juttatások	4 585
2				Társadalombiztosítási járulék	2 075
3				Dologi kiadások	2 446
4				Pénzeszközátadás, egyéb támogatás	3
2				Felújítások	196
3				Felhalmozási kiadások	150
1				Egyéb intézményi beruházások	150
3				Országos Orvosszakértői Intézet	639
1				Működési költségvetés	635
1				Személyi juttatások	379
2				Társadalombiztosítási járulék	163
3				Dologi kiadások	93
2				Felújítások	4
3				Felhalmozási kiadások
1				Egyéb intézményi beruházások
9				Központosított előirányzatok	800
1				Központosított intézményi előirányzatok	400
1				Működési költségvetés	400
1				Személyi juttatások	270
2				Társadalombiztosítási járulék	119
3				Dologi kiadások	11
2				Egészségbiztosítási célfeladatok	400
1				Informatikai fejlesztések	400
2				Világbanki kölcsönnel kapcsolatos belföldi kiadások
Az Egészségbiztosítási Alap működési költségvetésének kiadásai összesen	13 900

8. számú melléklet az 1996. évi XIV. törvényhez

Az egészségbiztosítás által folyósított, nem egészségbiztosítási forrásból finanszírozott ellátások kiadásai és megtérítéseik

millió forintban
Megnevezés	1996. évielőirányzat

BEVÉTELEK

1.	A központi költségvetésből finanszírozott ellátások megtérítései	133 200
2.	A helyi önkormányzatok által finanszírozott ellátás-megtérítés	1 000
Összesen:	134 200

KIADÁSOK

1.	A központi költségvetésből finanszírozott ellátások kiadásai	133 200
- családi pótlék	94 000
- várandóssági pótlék	1 800
- gyermekgondozási díj	18 000
- gyermekgondozási segély	12 000
- megváltozott munkaképességűek keresetkiegészítése	400
- közgyógyellátás	7 000
2.	A helyi önkormányzatok által finanszírozott ellátási kiadás	1 000
- közgyógyellátás	1 000
Összesen:	134 200
EGYENLEG:	0

9. számú melléklet az 1996. évi XIV. törvényhez

Az Egészségbiztosítási Alap tartalékainak alakulása

millió forintban
Megnevezés	1994. évi záróállomány	1995. évivárhatóállomány-változás	1995. évi várhatózáró-állomány	1996. évi elő-irányzottnyitó-állomány
1. Tartósan befektetett eszközök	1 146		1 146	1 146
2. Befektetések hozama tartalék	535	-535
3. Likviditási tartalék	-34 974
4. Vissztehermentesen átvett vagyon	651	11 000	11 651	11 651
A táblázat a tartalékok állományát befolyásoló, törvényben rögzített kötelezettségek hatását tartalmazza.
Befektetések hozama tartalék: 1995. évi LXXIII. törvény 6. §-ának (8) bekezdése, 3. számú melléklet bevételi oldal 8. sor.
Likviditási tartalék: Az Egészségbiztosítási Alap költségvetési hiányai végleges elrendezéséről szóló (az 1996. évi központi költségvetési törvényjavaslat részét képező) törvényi rendelkezést az Országgyűlés még nem fogadta el, ezért e sorban nem szerepel adat.
Vissztehermentesen átvett vagyon: 1992. évi X. törvény 21. §-ának (4) bekezdése.
Az 1995. év eltelt időszakában ténylegesen a Postabank Rt. 659 millió forint és az OTP Bank Rt. 2800 millió forint névértékű részvényeinek vissztehermentes átadása történt meg. Várhatóan 1995-ben nem történik meg az Egészségbiztosítási Alapot az említett törvényi kötelezettség alapján illető teljes vagyonmennyiség átadása.

10. számú melléklet az 1996. évi XIV. törvényhez

A Társadalombiztosítási alrendszer 1996. évi összevont költségvetési mérlege

millió forintban

BEVÉTELEK

Megnevezés	1996. évielőirányzat
1.	Járulékbevételek	853 254
- munkáltatói járulékbefizetés	684 812
- egyéni járulékbefizetés	136 058
- munkanélküli ellátás után fizetett járulék	14 984
- munkanélküli járadék (segély) után fizetett nyugdíjjárulék	2 300
- egyes szociális ellátások után fizetett járulék	1 600
- baleseti járulék	1 500
- munkáltatói táppénz hozzájárulás	12 000
2.	Kintlévőség behajtása	30 000
3.	Rendkívüli behajtás	24 083
4.	Járulékbevételek összesen	907 337
5.	Központi költségvetés által fizetett járulék	12 000
6.	Központi költségvetést terhelő eü. feladatok ellátásával kapcsolatos bevétel	2 500
7.	Társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb (késedelmi pótlék, rendbírság stb.)	28 475
8.	Kamat és egyéb hozambevétel	3 600
9.	Lakásfedezeti kötvény tőketörlesztése	1 160
10.	Működési célú bevételek	1 780
Összesen:	956 852

KIADÁSOK

1.	Nyugellátás	587 983
- nyugdíjbiztosítási ágba tartozó ellátások	510 917
- egészségbiztosítási ágba tartozó ellátások	77 066
2.	Anyasági ellátások	9 500
3.	Táppénz	42 800
4.	Gyógyszer és gyógyászati segédeszköz támogatás	84 300
- gyógyszertámogatás	72 000
- vérzékenység kezelése	800
- gyógyászati segédeszköz támogatás	11 500
5.	Gyógyító-, megelőző ellátások	217 500
6.	Gyógyászati szolgáltatások	950
- gyógyfürdő szolgáltatás	750
- anyatejellátás	200
7.	Egyéb ellátások	3 050
- utazási költségtérítés	1 350
- betegséggel kapcsolatos segélyek	800
- kártérítési járadék	900
8.	Kifizetőhelyeket megillető költségtérítés	500
9.	Ellátásokkal kapcsolatos egyéb kiadás (posta, bank és egyéb költség)	4 100
10.	Működésre fordított kiadások	23 874
11.	Kamat és hozambevételekkel, vagyongazdálkodással kapcsolatos ráfordítások	105
Összesen:	974 662
EGYENLEG:	-17 810

[LÁBJEGYZET_1] A törvényt az Országgyűlés az 1996. március 12-i ülésnapján fogadta el.

[LÁBJEGYZET_2] Eddig átadásra került 3501,1 M Ft

[LÁBJEGYZET_3] *A munkáltatók által fizetett táppénz összege nem képezi alapját a keresztfinanszírozásnak..

[LÁBJEGYZET_4] Az 1996. évi előirányzat tartalmazza a Nyugdíjbizt.ág térítésének elmaradása miatti fedezetet is.

[LÁBJEGYZET_5] A pénzátadás 1996-ban megszűnik, a járulékbevételben jelenik meg a fedezet.